Instagram-matkailu

Iltalehti raportoi uusista matkailijatyypeistä. Uusia matkailijoiden kategorioita ovat tuomiopäivän turisti, eli turisti joka haluaa nähdä luonnonkohteita ja paikkoja ennen kuin ne vaikkapa jäätiköiden sulamisen seurauksena tai kaupunkimaiseman kehittyessä muuttuvat tai katoavat. Toinen tyyppi haluaa vierailla oudoissa paikoissa, joissa näkyy aikaisemman katastrofin jäljet, kuten vaikkapa Tsernobylissä. Kolmas tyyppi haluaa matkoillaan rehkiä, eli hän osallisuu erilaisiin vapaaehtoisprojekteihin ja jopa maksaa siitä että saa tehdä töitä kaukaisessa maassa. Neljäs tyyppi on vegaaniruokavalioon ja vegaanielämäntavan nimeen vannova matkailija, joka kiertää maailmaa vegaaniuden ehdoilla. Viides matkailija on kiinnostunut juuristaan ja kiertää viime vuosina suosituksi tulleiden geenitestien osoittamia alkuperänsä lähteitä. Kuudes ja tärkein uusista matkailijatyypeistä on instagram-matkailija.

Instagram-matkailujat

Instagram-matkailija löytää matkakohteensa internetin sosiaalisen median kautta ja matkakohde valikoituu sen perusteella kuinka hyviä kuvia matkailija itse saisi paikasta tallennettua omalle sosiaalisen median tililleen. Parin vuoden takainen brittiläinen tutkimus arvelee lähes puolen nuorista aikuisista valitsevan matkakohteensa instagram-näyttävyyden perusteella. Ja miksikäs ei, instagram on yhtä hyvä inspiraation lähde kuin mikä tahansa muu media ja kauniit maisemat ja kohteet ovat oivallinen syy matkata.

Instagram on myös erityisesti nuorten ja nuorehkojen naisten suosima sosiaalisen median palvelu, joten mikä siellä on suosiossa antaa hyvin osviittaa siitä mikä olisi näin loppuvuotta ajatellen sopiva JOULULAHJA NAISELLE, joten Instagramia kannattaa vilkaista myös sillä silmällä. Instagram-matkailu ei ole pieni ilmiö. Se on Yhdysvalloissa nostanut kansallispuistojen kävijämääriä monenkertaiseksi vain muutamassa vuodessa ja tuonut varoja ja näkyvyyttä aikaisemmin ylenkatsotuille luontokohteille ja saanut monet kävijät tajuamaan luonnon arvon ja kauneuden.

Instagramin innoittama matkailu ei kuitenkaan ole täysin ongelmatonta. Jos paikan päälle mennään ottamaan vain yksi kuva, viis veisaten alueen luonnosta ja ihmisistä, voi tästä koitua ongelmia. Insider raportoi roskaamisesta, paikallisten asukkaiden yksityisyyden menettämisestä, sekä luonnonkohteiden rappeutumisesta kun niiden polut ja vähäinen infrastruktuuri eivät kestä yhtäkkistä kävijämassaa. Instagramin sanotaan jopa pilanneen jotkut kohteet liiallisen julkisuuden myötä, mutta ehkäpä syy on liiallisessa välinpitämättömyydessä ja kunnioituksen puuttessa lomakohdetta kohtaan.

#vanlife

Toinen mielenkiintoinen instagram-matkailuilmiö on #vanlife, eli asuinkelpoiseksi muokatussa pakettiautossa asuminen ja matkustaminen. Vanlife, ehkäpä suomeksi väännettynä pakettiautoelämä, on Yhdysvalloista maailmalle levinnyt ilmiö, joka vaatii tavallista instagram-matkailua sitoutuneempaa mielenlaatua. Pakettiautomatkailu eroaa tavallisesta asuntoautomatkailusta siinä, että pakettiautot ovat asuntoautoja pienempiä ja ketterämpiä ja ne voi huomaamattomammin parkkeerata myös muualle kuin asuntoautoille varatuille retkeilyalueille.

Myös matkustajat eroavat toisistaan. Perinteisessä asuntovaunumatkailussa matkaajat ovat iäkkäämpi pariskunta, vanlife-matkaajat ovat useimmiten nuori pariskunta ja usein näiden fotogeeninen koira. Vanlife-pariskunta ei myöskään vain lomaile autossaan, vaan he asuvat jopa vuosia autossaan. Tämän mahdollistaa nykyinen etätöiden mahdollisuus. He tienaavat erilaisilla internetin välityksellä tehtävillä töillä, joista yksi on oman pakettiautoelämän kirjaaminen internettiin ja monetisoiminen.

Vanlife vaatii tiettyä minimalistista mielenlaatua ja kokemusten arvottamista omistamisen ja stabiliteetin yläpuolelle. New Yorkerin artikkelissa arvioidaankin tämän ilmiön yleistyneen puhtaasti kansantaloudellisista syistä: nuoret aikuiset on hinnoiteltu ulos omistavasta luokasta, ja koska heillä ei ole mahdollisuutta omaan kohtuuhintaiseen omistusasuntoon, he ovat lakanneet uneksimasta siitä ja etsineet muita unelmoimisen ja itsensä toteuttamisen keinoja kuin aikaisemmat sukupolvet – ja tärkein näistä keinoista on matkailu kohtuubudjetilla.