Matkailu

Matkailu on tuttua lähes kaikille ihmisille. Matkailun muodot vain vaihtelevat suuresti. Toiset matkustavat työn puolesta ympäri maailmaa, kun taas joku toinen käy muutaman kerran vuodessa lomalla. Jollekin matkailua voi olla irtautuminen työstä toiseen kaupunkiin mahdollisimman lähellä. Matkailu onkin valtava liiketoiminta, ja matkailuyrittäjiä löytyy moneen lähtöön. Matkailua opiskellaan ja matkailua markkinoidaan. Monelle maalle matkailu on yksi tärkeimmistä tulonlähteistä. Matkailu myös muuttaa maita ja ympäristöä. Moni on sitä mieltä, että moni alue on mennyt pilalle massaturismin myötä. Onkin selvää, että matkailulla on merkittäviä ympäristöä kuormittavia vaikutuksia. Erityisesti lentomatkailun tuomista ympäristövaikutuksista on puhuttu paljon. Mutta matkailu vaikuttaa myös muuten ympäristöä kuormittavasti. Monien alueiden infrastruktuuri on riittämätön palvelemaan valtavia turistimassoja.

Matkailun hyödyt myös usein jakaantuvat hyvin epätasaisesti – kaikki paikalliset harvoin pääsevät hyötymään turistien tuomista rahoista ja pahimmissa tapauksissa rahat menevät vain harvojen taskuun. Monet kids brand store tyyppiset myymälät ovat suunnattu turisteille. Näissä myymälöissä kuten kids brand store : https://kidsbrandstore.fi/ myydään tuotteita, joihin paikallisilla ei ole välttämättä varaa. Monille turisteille shoppailu onkin tärkeä osa matkailua. On varsin yleistä nähdä esimerkiksi aasialaisia turisteja Euroopassa, jotka vierailevat kalliissa muotiliikkeissä ja tekevät siellä ostoksia. Yksi tunnettu tällainen kohde on Sveitsin Interlaken, jossa rikkaat aasialaiset tekevät mielellään kalliita ostoksia kaupungin muotiliikkeissä. Hyvin erilainen ostosmatkailu on taas sellainen, kun matkailija menee toiseen maahan ostoksille halvempien hintojen vuoksi. Esimerkiksi Intia ja monet Aasian maat voivat olla erinomaisia kohteita tällaiseen matkailuun. Samoilla tuotteilla on usein kymmenkertaiset hinnat Euroopassa kuin monissa Aasian maissa. Korkeat hinnat tarkoittavat joskus hyvää laatua, muttei aina. Matkailijan onkin tärkeä olla valppaana, ettei tule huijatuksi. Sinisilmäiset matkailijat voivatkin usein olla hyvä kohderyhmä huijareille ja “rahat pois” mentaliteetti on valitettavasti varsin yleistä. Toisaalta moni matkailija on myös valmis maksamaan ylihintaa tavaroista ja palveluista, koska hän ajattelee sen auttavan paikallista taloutta. Valitettavasti usein ylihintaa turisteilta pyytävät ovat niitä, jotka ovat paremmassa taloudellisessa asemassa kuin keskivertopaikallinen. Valitettavasti turistin voi olla vaikea ymmärtää paikallista realiteettia.

Matkailuala työllistää valtavasti ihmisiä, ja moni saa siitä elannon itselleen. Matkailuvirrat riippuvat useista tekijöistä, Taloudellinen tilanne tietysti vaikuttaa siihen, kuinka paljon ihmiset voivat ylipäätään matkustaa. Lentomatkailu on ehkä helpompaa kuin koskaan, ja halpalentoyhtiöt ovat mahdollistaneet lentomatkailun myös ihmisillä, joilla ei ennen ole ollut tähän varaa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että ihmisillä olisi tasavertaisemmat mahdollisuudet matkustaa. Matkailussakin näkyy ihmisten eriarvoisuus. Länsimaiset halvoissa hostelleissa Intiassa matkaavat eurooppalaiset reppureissaajat voivat elää täysin erilaisessa todellisuudessa kuin toiset viiden tähden hotellissa majoittuvat länsimaiset turistit.

Usein turisti näkee vain yhden, varsin rajatun todellisuuden paikallisesta kulttuurista. Moni länsimainen turisti, joka matkustaa köyhempiin maihin, näkee korkeintaan bussista köyhät asuinalueet. Matkailu on monelle tapa näyttää hyvinvointiaan ja rikkauttaan. Eri sosiaalisen median edesauttavat tätä, että ihmiset tuovat esille positiivisia puolia matkoistaan. Matkailu on monelle tapa toteuttaa itseään ja nähdä maailmaa. Matkailu on monelle seikkailu, tarve kokea jotain sellaista, jota ei pääse kokemaan kodissaan. Matkailussa on siis monia puolia, ja sitä tuleekin tarkastella ilmiönä uteliaasti mutta kriittisesti.